Усі дослідники творчості письменниці майже одноголосно зауважують, що в
цьому легендарному творі найповніше зібрано пантеон низових Богів і духів, які
завжди жили поряд з людьми. Найчастіше розглядалися ті образи, імена яких
письменниця винесла на початок твору у "список діячів "Лісової
пісні". До нього, крім людей, увійшло лише 13 імен: Лісовик, Водяник,
Доля, Той, що в скалі сидить, Перелесник, Той, що греблі рве, Потерчата, Куць,
Мавка (Лісова), Русалка (Водяна), Русалка Польова, злидні, Пропасниця.
Літературознавці розглядали ці образи, послуговуючись переважно
поверховими поясненнями етнографів-християн. Та, незважаючи на це, й досі ще
не проведено ґрунтовного і глибинного дослідження ні "Лісової
пісні", ні всієї творчості письменниці...
За підрахунками, в тексті "Лісової пісні" можна зустріти, крім
вищезгаданого списку міфічних дійових осіб, ще й імена 30 інших міфічних
постатей. Леся Українка внесла ці імена в розмову дійових осіб. Дядько Лев
згадав Бога, Сонце, Місяць, Зорі, Урая, Зірницю ("найкращу Зорю"),
Оха-Чудотвора, Трьомсина, Царівну Хвилю, Білого Палянина, Цур-Пека. Лукаш
згадує Мавок і Упирицю Лісовик - Бабу, що любить зимувати в соснових борах, і
Вітра Водяник - Метелицю Гірську, Русалок (водяних), Осіннього Дощика Мавка -
Весну, Вихора і Ніченьку чарівниченьку. Русалка (водяна) згадує Морського
Царенка, Лелю ("Ой, Леле!"), Матінку і Бабусю Куця. Той, що греблі
рве - Царя Морського і Океана. Перелесник згадує Змію-Царицю, Літавиць -
Гірських Русалок.
Уособлено згадуються також дерева і кущі: Вербиця-вдовиця, Береза-сестриця,
Дуби, Клен-князь, Явір, Ясень, Калина, дика Рожа, Осика, Глід. Коли Лукаш хоче
надрізати ножем березу, щоб сточити сік, Мавка хапає його за руку: Мавка ...Не
ріж! не убивай!.. Не точи! Се кров її. Не пий же кров із сестроньки моєї!...
Коли Лукаш признався Мавці: "Я думав, дерево німе, та й годі",
то почув від неї слова, які могли б стати епіграфом до "Лісової
пісні": "Німого в лісі в нас нема нічого!"
Якщо Русалка водяна називає Водяника "батьком", то лісовика
називає "дідусем". Мавка також називає Лісовика "дідусем",
а Лісовик, говорячи Мавці про соснові бори, зауважує: "наша Баба любить
у них зимувати". Хто ця "Баба"? Чи не вона покровителька усіх
покійних душ?.
Мавка називає Вербу "матінкою", а Березу - "сестрицею".
Русалка Польова називає "сестрицею" Мавку. Нескладно припустити, що
сестрами є всі русалки і мавки: водяні, польові, гірські та лісові.
З розмови Того, що греблі рве з Водяником дізнаємося про Океан (діда), про
Царя Морського, а від Русалки (водяної) про Морського Царенка - його сина.
Від Русалки Водяної дізнаємося, що в Куця є матінка й баба. Від Водяника
дізнаємося, що у Того, що греблі рве є мати - Метелиця Гірська, а від
Перелесника - про його сестриць Літавиць - гірських русалок.
З байки, яку дядько Лев розповідає Лукашеві стає відомо, що сином найкращої
Зірки - Зірниці є Білий Палянин, а дочкою Царя Морського - Царівна-Хвиля.
Із слів Водяника дізнаємося, що Той, що греблі рве, хоч і водяного роду,
але є "чужинцем" подібно до Морського Царенка.
Можна нині сперечатися, наскільки правдиво Леся Українка передала
міфологічні відомості й знання, які ще затрималися на Волині в кінці XIX - на
початку XX століття, а які створила сама чи привнесла з міфологічної традиції
інших народів, але, без сумніву, цей твір містить найповніші відомості про
невидимий світ наших давніх Предків.
Необхідно зауважити, що ці залишки міфологічного світогляду українського
народу Волині серед самих людей сприймалися вже неоднаково. Леся Українка
вклала в уста своїх дійових осіб чимало двозначних висловлювань, велика частина
яких сформувалася у світогляді народу протягом християнської доби. Чимало
дослідників давньої української віри та релігієзнавців погоджуються, що християнським
ідеологам для поширення християнського "пантеону богів" (зокрема й
ангелів, архангелів, херувимів, святих та ін.) необхідно було спочатку
підмінити весь релігійно-міфологічний світ давньої віри українців, потім
очорнити його, "опоганити" і змінити ставлення народу до його представників.
І це їм вдалося. Леся Українка ще застала в народі суперечливе ставлення до
міфологічно-релігійних постатей давньої української віри.
Місцеві люди, ставши сповідниками нової чужоземної релігії суму -
християнства, перестали відзначати свої веселі свята.
Християнська релігія зробила свою чорну справу, заповівши: "їхні
дерева святі повирубуєте!". І були вирубані предковічні дуби, зруйновані
місця давнього покоління Богам.
Детальніше ознайомитися із твором "Лісова пісня" можна за покликанням.
Комментариев нет:
Отправить комментарий